Duivelsei

Maandag 27 oktober 2008

Nog even over de nacht-van-de-nacht. In de duinen hebben we zaterdagavond geen herten gezien, maar toen we zondag over het fietspad reden buiten het duingebied renden er 2 herten voor ons.

’s Morgens heb ik een afspraak in Velserbroek. Ik fiets door Velserbeek en zie dat de zwarte zwanen nog 6 jonkies hebben.

20081027_0937zwarte_zwanen_jonkies_

In de berm naast de snelweg staan deze zwammen.

20081027_1102witte_paddenstoelen_ve

Weer terug in Velserbeek ga ik langs de Ginkgo-boom die ik zo apart vind.

20081027_1111ginkgo_boom_velserbeek

Ik vind in een holle boom een duivelsei, ik heb er wel over gehoord, maar moet thuis opzoeken welke paddenstoel daaruit komt.

20081027_1125duivelsei_begin_stinkz

We voegen nog een troep zwavelkopjes toe aan het recept. 😉

Zwavelkopjes hebben een duidelijke ‘umbo’ (verhoging in het centrum).

20081027_1130zwavelkopjes_velserbee

En na het geven van internetles ben ik toch dicht bij de duinen, dus gelijk van profiteren nu de wolken zo mooi zijn.

20081027_1630wolken_lucht

Tonderzwammen.

20081027_1657tonderzwammen_duinen3

P.s. de zwam met die kleine zwam er omgekeerd bovenop van 20 oktober was een nevelzwam.

Geef een reactie

